Rasa Šulca. desmit Personālizstāde 2013.g. maijs-jūnijs
Dzimusi 20 janvārī, 1979.gadā Rīgā, Latvijā IZGLĪTĪBA: (1991.-1997.) Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskola (1997.- 2003.) Latvijas Mākslas akadēmija, glezniecības nodaļa, humanitāro zinātņu maģistra grāds mākslā.
PERSONĀLIZSTĀDES: 2008. iztāde Modelis galerijā 1.stāvs 2011. izstāde SECURITY/APSARGS Valsts Nacionālā Mākslas muzeja Arsenāls Radošajā darbnīcā 2012. izstāde Saites kultūras platforma Nabaklab, Rīga
SVARĪGĀKĀS GRUPU IZSTĀDES: 2011. Laikmetīgās mākslas izstāde Nulles punkts Totaldobže Mākslas centra izstāžu korpusā VEF IzstādePilsētas bērni LNMM izstāžu zālē Arsenāls 2010.Izstāde Es mirstu (es dzīvoju) Mākslas Centrā, VEF 7. korpusā, starptautiskā laikmetīgās mākslas projekta Survival kit 2 ietvaros. 2009. Izstāde Nepanesamā brīvība , Z.A. Meirovica bulv.16 Izstāde Brīnišķīgais ceļojums VEF 7. korpusā starptautiskā laikmetīgās mākslas projekta Survival kit ietvaros. Izstāde Kultūrbloks (par augstskolu autonomiju) VEF 7. korpusā 2008. Izstāde19th International Juried Exhibition laikmetīgās mākslas galerijā Viridian Artists, New York Mūsdienu un klasiskās mākslas izstāde/izsole sadarbībā ar galeriju Antonija Saules akmens telpās Figurālās glezniecības izstāde Take your time Strēlnieku Ielā 5, projekta Baltā nakts 2008 ietvaros 2007.Izstāde Candy Bomber LNMM izstāžu zālē Arsenāls Izstāde galerijā Manss 2006. Izstāde Rudens 2006 izstāžu zālē Dzelzceļa muzejā Izstāde Norobežotais pārnesums galerijā Manss 2005. Izstāde Mazās formas galerijā Rīga 2004. Izstāde Mazais ir skaists galerijā Rīga Maģistra darba izstāde Latvijas koncertdirekcijas izstāžu zālē 2003. LMA studentu izstāde Prāgā , Čehijā 2002. I.Zariņa stipendijas izstāde galerijā Bastejs Izstāde Re -cikls galerijā Čiris 2001.Izstāde Rudens2001 LMM izstāžu zālē Arsenāls Bakalaura diplomdarbu izstāde galerijā Centrs 2000. izstāde Gaisma, siltums, enerģija Latvijas Mākslas akadēmijas izstāžu zālē, Izstāde Rīga galerijā East meets West Ķelnē, Vācijā, Izstāde galerijā D`HAUDRECY, Knokke-Zoute, Beļģijā, LMA studentu izstāde Vācijā, Hannoverē, Izstāde Rudens 2000 LMM izstāžu zālē Arsenāls
CITI PROJEKTI: 1999. Mākslu sintēzes projekta 99% svaigs ietvaros nekomerciālās kultūras centrā Zirgu pasts Performance Virtuālā dzeja pasākumā Dzīres Dokumentāla instalācija Tu lekt, tu nelekt vienas nakts izstādē Einšteina sapņi Mūzikāla instalācija Čūskas meli slēpjas zālē pasākumā U turn me on 2000. Alternatīvā teātra grupā Courant kā viena no režisorēm, videoinstalāciju veidotājām un aktrisēm izrādē Le jet de sang pēc Antonina gadā teātra festivālā Pro scene, Vognerou , Francijā.
Par Rasas Šulcas izstādi "Modelis": " Mēs dzīvojam vizuālās kultūras apogejas laikā, kas atklāj īpašu interesi par visu veidu attēliem, sevišķi par modeļu attēliem un to bezgalīgu pavairošanu. Ikkatrs kiosks mūs apreibina ar skaistu galvu un ķermeņu bilžu gūzmu.
Gleznotāja izmanto modeļu foto - Sevišķi mākslinieci saista daļa no augstās modes preču reklāmas modeļiem. Šie skaistie, lellēm līdzīgie cilvēki sastinguši un skumji lūkojas skatītājā, paši savas nevainojamības hipnotzēti. Sākot ar Renesansi cilvēks apjautis sevi kā radošo spēku augstāko izpausmes formu. Indivīds sevi paplašina līdz makrokosmiskiem apmēriem un domā par sevi universālā mērogā. Tā ir personība, kuru nekas neierobežo, nesaista un kura neierobežo arī pati sevi. Varbūt modeļi skumst šajās prestižajās modes fotogrāfijās, jo ir savas statiskās nevainojamības un neievainojamības nogurdināti? Bet, varbūt, ir gluži citādi. Vai modeļu sāpju pilnie skatieni ir vienkārši spēle, farss, reklāmas triks, lai pievērstu hiperpozitīvo reklāmu pārsātināto patērētāju uzmanību?
Rasas Šulcas gleznas Security / Apsargs . Lai arī mūsdienu cilvēks ir tik ļoti ieaudzis smalko tehnoloģijas izstrādājumu tīmeklī, kas piedāvā viņam milzīgas mobilitātes un varas iespējas, izsenis ir zināma tomēr dīvaini nepraktiskā cilvēka kāda pārsteidzoša īpatnība: tā vietā, lai visu enerģiju veltītu vienīgi dzīvības uzturēšanai pārtikas sagādei, pēcnācēju atražošanai , jau pirmatnējā divkājainā būtne neizskaidrojami liek nomanīt savu savādo interesi par jutekliski netveramo telpu. Atklāt tieši šo telpu ir manu gleznu galvenais mērķis šajā hedonisma piesātinātajā laikā. Jau mītos sakrālais nodalīts no ikdienišķā, glabāts un saudzēts rituālos, lai cilvēkam būtu kas augstāks par viņa pieticīgo ikdienu. Tieši tāpēc manās gleznās bez visuvarenā cilvēka parādīsies šis šķietami dīvainais tēls - Eņģelis. Enģelis - Apsargs, jeb Sargenģelis. Viņam nebūs ne greznu lielu spārnu, ne zeltainu cirtu , ne baltu drānu. Viņš būs tāds pats kā mēs , savu reizi vīrietis, savu sieviete, tikai daudz mazāks , dīvaini un klusi apsēdies vai apstājies istabas stūrī, dažkārt apgūlies un iemidzis, šķietami zaudējis samaņu vai miris. Viņa klātbūtne būs drīzāk spocīga un nereāla kā nomierinoša, jo manu gleznu uzdevums ir skatītājam uzdot jautājumu - vai cilvēkam vispār ir vajadzīgs tāds Eņģelis - Sargātājs, vai tas drīzāk traucē, vai dod drošības izjūtu? Silda taču apziņa, ka kāds, visur klāt esošs, par mums rūpējas, pieskata , varbūt pavelk aiz piedurknes, ļaujot ienaidnieka lodei neskart dzīvībai svarīgos orgānus. Tomēr , no otras puses, tas rada neērtības sajūtu, jo šis Apsargs arī allaž redz , ko mēs darām un, iespējams, mūs pat vērtē, maisās pa kājām un jauc plānus. Un, galu galā, tas arī nozīmē, ka neesam vienīgie situācijas noteicēji un neieņemam augstāko amata pozīciju. Jā, bet manu mākslas darbu uzdevums ir uzdot jautājumu, nevis atbildēt, jo patiesība sākas ar jautājumu, izbrīnu, pārsteigumu. Un pārsteigums ir tas , ko ar savām gleznām vēlos radīt skatītājā, jo vienaldzība, pussnauda, kūtrums pašā asnā apslāpē patiesības meklējumu azartu. Šībrīža ekonomiskās krīzes situāciju ievada kapitālistiskās iekārtas sašķobīšanās un patērētāj sabiedrības vērtību saplakšana. Es kā māksliniece aicinu skatītāju uz sarunu, uzdodot jautājumu: Varbūt šīs vērtības ir jāpārvērtē un , iespējams, mūsu dzīves telpā ir vēl KĀDS, kuram tās ir savādākas, un kurš cenšas mūs sargāt? Bet ,varbūt, mēs jau esam viņu nogalinājuši, lai netraucē. Uz šo jautājumu skatītājiem jāatbild pašiem.
Rasa Šulca:
Šo te pamatvērtību uzrādīšana, iespējams, ir vienīgais veids kā izdzīvot šajā ātrajā, sadrumstalotajā, dažkārt vientuļajā pasaulē. Lai arī gleznas tēlu savstarpējās attiecības būs dziļi personiskas un intīmā pieredzē balstītas, vēlos saviem tēliem piešķirt zināmu nematerialitāti, pārlaicīgumu, netveramību. Proti, gleznu cikla mērķis būs, nevis rādīt tiešu psiholoģisku portretējumu, vai sociālu tipāžu, bet vairāk to netveramo saiti-nabassaiti, kas strāvo caur viņiem. Saiti, kuru veido mīlestība. Man ir svarīgi rādīt šo pārlaicīgumu, manuprāt, mīlestība, ir ekstātiska , ārpus ikdienišķā mītoša. Cilvēks apzinās savu galīgumu, savas robežas, vienlaikus viņam rodas tieksme pārvarēt ierobežojumu. Mīlestība ir viena no formām , kādā izpaužas šī tieksme ceļā uz pilnību. Nav tādas sabiedrības attīstības pakāpes un nav tāda cilvēka, kam par to nebūtu ne mazākās nojausmas. Mīlestība ir vienīgā apmierinošā atbilde uz cilvēka eksistences problēmu. (Ē.Fromms) Mīlestību nevar reducēt tikai uz attiecībām starp pretējiem dzimumiem, vīrieti, sievieti, un tieši par tādu mīlestību runāt būs manu gleznu uzdevums. Kas ir šī nabassaite, parkuru runāšu gleznās? Medicīnā orgāns, kas savieno augli ar mātes organismu. Savienojošais orgāns, jeb mīlestības saite starp māti un meitu, brāli un māsu, tēvu un dēlu, vectētiņu un mazmeitu. Gluži unikāla saite, jo tieši mīlestība ir viena no nedaudzajām (varbūt pat vienīgā) jomām, kurā ikviens cilvēks ir absolūti neaizvietojams un spēj piedzīvot šo neaizvietojamību. Tā ir silta saite, kā vilnas zeķes arktiskā aukstumā. Beidzot mīlestība ir viena no cilvēka brīvības izpausmes formām. Neviens nevar piespiest mīlēt (daudz ko var piespiest darīt- strādāt, pat darīt ļaunprātības, bet ne mīlēt) - nedz citu , nedz arī pašam sevi.
1. X-cilvēki. 1. daļa. a/e 1,70x2,40, 2008.
1. X-cilvēki. 2. daļa. a/e 1,70x2,40, 2008.
3. Topmodele. a/e, 170x120, 2008.
4. Spēlētājs. a/e, 119x150, 2007.
5. Saites. 1. daļa. a/e, 140x170, 2012.
6. Saites. 2. daļa, a/e, 140x170, 2012.
7. Sargs. a/e, 177x270, 2009.
8. Miesassardze. 1. daļa. a/e, 177x270, 2010.
9. Miesassardze. 2. daļa, a/e, 177x270, 2010.
10. Saites, a/e, 170x270, 2011.
11. Apsardze. 1.daļa. a/e, 160x210, 2009.
12. Apsardze. 2. daļa. a/e, 160x210, 2009.
13. Spēlētāja. a/e, 145x178, 2006.
14. Raudošā dziesma. a/e, 60x80, 2007.
15. Interaktīvais pilsonis. a/e, 155x185, 2000.
16. Sēdošais modelis, a/e, 157x135, 2000.
17. Jaunā seja, a/e, 140x90, 2007.
18. Gulošā, a/e, 110x170, 2004.
19. Oranžā, a/e, 94x142, 2003.
20. Guļošais akts, a/e, 82x130, 2003.
|